hfh
09 آذر 1401 - 18:30

نوری: نیازمند بازتعریفی در مورد نظام تعلیم و تربیت هستیم

وزیر آموزش و پرورش گفت: نیازمند بازتعریفی در مورد نظام تعلیم و تربیت هستیم و اگر لازم باشد برخی از قوانین و مقررات آموزشی و پرورشی را باید بازنگری کرد.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، هزار و بیست و یکمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش با حضور وزیر آموزش و پرورش، دبیرکل شورای عالی و سایر اعضای آن در سالن جلسات وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

در این جلسه اعضای شورای عالی آموزش و پرورش، مسائل و موضوعات مختلف آموزش و پرورش را از جمله مسائل آموزشی و تربیتی دانش‌آموزان، آموزش شیوه‎های نقد و پرسشگری به دانش‌آموزان، بازنگری نظام تعلیم و تربیت متناسب با شرایط و مقتضیات زیست بوم جدید جامعه، بازدید دانش‌آموزان از دستاوردها و پیشرفت‎های کشور، توجه به بحث‎های هویتی و دینی دانش‌آموزان، آسیب‎های روحی و روانی دانش‌آموزان، توجه به بحث هنر در بهداشت روانی دانش‌آموزان، تربیت معلمان پرورشی با توجه به زیست بوم جدید، برگزاری جشن پرچم در مدارس، دادن اختیار بیشتر به مدیران مدارس و جلوگیری از دخالت‎های بی‎مورد ادارات در کار مدارس، ایجاد شور و نشاط و امید در مدارس، فعال‎تر کردن شوراهای معلمان و دانش آموزی مدارس، لزوم برنامه‎ریزی و مدیریت نسل جدید، سهیم کردن دانش‌آموزان در مسؤولیت‎ها، اهتمام بیشتر به اصول اساسی دین، سرود و پرچم در مدارس، توجه جدی به مراکز تربیت معلم و دانشگاه‎های وابسته به آموزش و پرورش، آینده‎نگری برای تربیت دانش‌آموزان، بهره‎گیری از ظرفیت رسانه‎ها، مردم، مجلس و دولت به آموزش و پرورش، آسیب شناسی اتفاقات اخیر و برنامه‎ریزی برای رفع آنها، شنیدن صدای معلمان و دانش‌آموزان، تشکیل کمیته‎ای برای بررسی و آسیب شناسی حوادث اخیر، توجه به مهارت‌آموزی دانش‌آموزان و... مورد بحث و بررسی قرار دادند.

در ادامه این جلسه وزیر آموزش و پرورش با گرامیداشت هفته بسیج و یاد و خاطره شهدای معلم و دانش‌آموزان دوران دفاع مقدس و ارائه گزارشی از روند تعلیم و تربیت کشور، گفت: باید نوع نگاه و ارتباط با دانش‌آموزان تغییر و بر رویکرد فرهنگی و تربیتی آموزش و پرورش تأکید شود.

وی با تأکید بر اینکه مهارت‎های پایه دانش‌آموزان باید مورد توجه جدی قرار گیرد، اظهار کرد: با طراحی و اجرای برنامه‎های متنوع، شور، نشاط و امید به آینده در دانش‌آموزان را باید تقویت کرد.

نوری اظهار کرد: آسیب‎های انباشته در دوران کرونا باعث به وجود آمدن یک سری مسائل و مشکلات برای دانش‌آموزان و آموزش و پرورش شده است. نیازمند بازتعریفی در مورد نظام تعلیم و تربیت هستیم و اگر لازم باشد برخی از قوانین و مقررات آموزشی و پرورشی را باید بازنگری کرد.

وی افزود: اتفاقات اخیر کشور، نقاط آسیب و ضعف نظام تعلیم و تربیت کشور را نشان داد که نیاز به آسیب شناسی و کار جدی با برنامه‌ریزی و استراتژی مناسب برای برطرف کردن آنها دارد.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه برای آموزش و تربیت دانش‌آموزان باید آینده‌نگری، برنامه‌ریزی و استراتژی مدونی داشته باشیم، گفت: دانش‌آموزان در سن حساسی قرار دارند که سن تأثیرپذیری، نقش‎پذیری و پرسشگری است. تنها جایی که نظام‌مند با دانش‌آموزان و خانواده‎های آنان در ارتباط هستند، آموزش و پرورش است.
 
همچنین در این جلسه رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، معاون پرورشی و فرهنگی و رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گزارش تحلیلی از وضعیت فضای فرهنگی و تربیتی حاکم بر کشور و تدابیر وزارت آموزش و پرورش در این باره ارائه کردند. در ادامه این جلسه اعضای شورای عالی آموزش و پرورش دیدگاه‎ها و پیشنهادهای خودرا در باره گزارش‎های ارائه شده، بیان کردند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 890563